תור הזהב
תור הזהב
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כ ולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
צורית אדולף
צורית אדולף
©
ביום השבת האתר במנוחה
רועי קן-תור
עיצוב ובנית גינות
בס"ד
תור הזהב
לא כל עלה, שמזקין צהבהב.
לא כל שנושא, אגל טל עלי גב.
לא כל חמה השוקעת בסתיו.
לא כל מה, שנוצץ,
הוא זהב.
.
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
נצא לטייל בשמורת העין, בה חוברים הבר והתרבות, ונלקט צמחי זהב אל זר השבת: עלי זהב רעננים של אביב, עלי סתיו משלוליות השלכת וכמובן עלים זהובי-עד - עלים מיוחדים, שכאשר מונחים הם בכף-ידי, מרגיש אני כאילו פיסות זהב אני אוחז בידי. כמו... כמו פרסקיה שיכנית 'ססגונית' למשל. ולחשוב שאם אטמין חלקיק זהב קטן זה באדמה, עוד יצמח ממנו גוש זהב... ממש פלא פלאים.
אולם בגן הזהב יש מקום לכל הצמחים- רק צריך להגיע בזמן- מוקדם בבוקר, עת זריחה מעוררת את העולם- אז מתעטפים צמחי הגן בטליתות זהובות של אור ושרים את שירת הבריאה. וכן בין-הערביים, כאשר כל השמש שנאצרה בצמחים במהלך היום, פורצת החוצה ומאירה את העולם ברסיסי זהב- אז עולה הזמר משדות הזהב המבשילים דגניהם. יד אומן נסתרת, עוברת ומושחת את כל צבעי העולם, בשכבה שקופה של זוהר קסום.
.
ניתן לגלול את התמונות
.
.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
פרסקיה שיכנית 'ססגוני'
ניתן לגלול את התמונות
חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'
צורית אדולפי
ח מציץ וולקני 'סנסט וולווט'
בדרך אל ראש הגבעה, נעבור דרך סבך של צמחי אלגיית המטאטאים. מתוך מפרקי ענפיה השבטבטיים עולים "עלי" זהב מתכתיים ממש, עד כי נראה כאילו ילדים אכלו כאן מטבעות שוקולד והותירו אחריהם את עטיפות האלומיניום הזהובות. האלגייה נדירה במשתלות, אולם לאחרונה מצאתיה במשתלת בוטניקה, שבכפר-רות.
בראש הגבעה, ניצב לו עץ מיוחד במינו- גרווילאת ביילי. צידם התחתון של עליה הצעירים, צבועים זהב נחושתי נפלא הנשמר לאורך זמן רב. ענפיה העליונים זקופים וכן העלים, מה שמאפשר לנו להנות מגוני הזהב למרחקים. אין עוד עץ כמוה בארץ ואני בספק אם בעולם. על-כן, מי שחפץ לעצב לעצמו גינה מוזהבת, שתנצנץ מלמטה ועד למעלה, יהיה חייב לתור אחר עץ זה. גרווילאה זו הינה ירוקת-עד, בעלת קצב צימוח נמרץ ומגיעה לגובה של כ-8-10 מ'. לא ברור לי מדוע לא רואים אותה יותר בגינות ארצנו. חבל. ענפיה הקטומים, שומרים על צבעם אף ללא מים וניתן להוסיף אותם לסידורי פרחים יבשים או פלסטיים.
בהמשך הדרך, נפגוש סוקולנט נפלא, שהוא אחד מצמחי הנוי האהובים עלי ביותר- ניצנית חלודה. ראוי לכל אוהב צבע, לאמץ אותה לגנו, שכן אין צבע דומה לה בעולם הבוטני- נראה שהצייר ערבב כאן חום וכתום חלודה עם שלוש קרני שמש מאירות.
ניצנית חלודה
אלגיית המטאטאים
גרווילאת ביילי
.
.
לקראת תחילת הירידה אל המפנה הצפוני של הגבעה, יתחילו להופיע צמחי כריך ראשונים. תחילה, חשופים לשמש, כריך קרומי 'פררי פייר' בעל צבעי הזית המשתנים לכתום-חלוד ושוטפים את סביבתם באור. בהמשך, עם התמעטות השמש, מכסות כריות עשב זהובות את המדרון- אלו הם כריך פרגולי וכריך קומנס 'ברונז'. בצל הסלעים הגדולים, בגומחות לחות, גדל כריך ביוקנן זקוף העלים. את זה האחרון גידלתי פעם בגינה בשרון. בסוף הקיץ המתיש, ניקיתי את הערוגה, וכשהגעתי אליו, הוא פשט נתלש ממקומו בקלות, יבש וחסר חיים. היססתי לרגע, אולם אז תחבתי את צרור העלים בחזרה לאדמה וכך הוא המשיך "לחיות" עוד חודשים ארוכים. האם לא ראוי לספח אותו למשפחת החיעדיים. ולכן, כדי להאריך את חייו, יש לדאוג לו לניקוז טוב- תוספת של אדמת תערובת או טוף לבור השתילה, יעשו את העבודה.
מעלתם הגדולה של הכריכים הללו, היא יכולתם המופלאה להשתלב בכל מקום בגינה. עם כל צמח, כל צבע וכל מרקם. צבעם הבהיר והנייטרלי, משלים בטבעיות כל שילוב צבעים שיעלה על הדעת ויתרה מכך, גונם ה"יבש" גורם לצמחים שלידם להראות חיוניים מתמיד. גם מראם הטבעי ומעט פרוע, יוצר ניגודיות הרמונית מושלמת עם כל מרקם עלים אחר.
?
אלף צבע ודגן
את ריחות השלוה, העולים משדות העמק הנפרש לפנינו, ניתן להריח ממרחקים. חיטים ושעורים, שיבולים ומלענים. אלף צבע ודגן, מתנועעים עם כל רוח קלילה וממלאים את האויר בחלקיקי זהב. ואכן, ייצוג נאה יש למשפחת הדגניים לאורך כל מעגל השנה- כל סוג ותור הזהב שלו. דגני התרבות, מגיעים אלינו במספר דגמים- זקופים, שפופים, מזרקתיים וכריתיים וכן בגבהים משתנים. ניתן להזמין אותם במבחר צבעים- סגול ארגמני, תכלת, צהוב, לבן מגוון ואפילו ירוק. שתי מעלות גדולות משותפות לרובם- חוסן ותחזוקה מינימלית. דגני התרבות עמידים בפני מחלות ומזיקים, דורשים השקיה מועטה ולמעט גיזום חידוש חד-שנתי בחלק מהמינים, אין צורך לגעת בהם כלל. אלא לראותם בלבד.
.
.
.
את החברות במועדון הזהב, הם קונים דרך יכולת ספיגת והפצת האור המדהימה שיש לשיבולי הפריחה (איתן אפשר לעשות שימוש לנוי גם לאחר שיבשו). המקדימים לפרוח באביב הם מיני בן-אפר המתערבבים בשיבוליהם בין פריחות העונתיים. בקיץ עולים תפרחות מיני הזיף-נוצה וממלאים את הערים וצידי הדרכים בתחושה מהורהרת נעימה. אחריהם יופיעו שיבולי ליימוס החולות הצנועים, ולעומתם, נוצות הענק משובבות העין והלב של קורטדריה מכסיפה. אחרונים במצעד הפריחה ואולי הנאים והנעים מכולם הם זני המיסקנתוס הסיני, מבודרי-השיבולת. מי שהשכיל לשתול כסמנתיון רחב-עלים לצד מרוה צחורה, יהנה עתה משילוב מושלם בין הסגול הארגמני למדליוני הזהב. את הדגניים מומלץ למקם במקומות מחושבים מראש, אשר יצליחו ללכוד את קרני השמש הנמוכות, שמשני צידי היום, ולהפיצן באושר בגינה. מתחו קו ישר בין פינת הישיבה, לבין פאתה המזרחית או המערבית של הגינה, ומקמו את הדגן באמצע. כך תהנו גם מדגני בוקר וגם מדגני ערב.
התפרחות הענוותניות הללו, ילוו אותנו תקופה ארוכה עד לסוף הסתיו. כעת, עם הגיען של מחשבות החורף, יביטו העלים מלמטה במבט מבויש. הם, שפרצו בגאווה צבעונית באביב, ירצו להידבק בענווה ההדורה של התפרחות שמעליהם, ועל-כן יסירו מעליהם בחורף את הבגדים הראוותניים שלבשו, ויעטו על עצמם שמיכה זהובה צנועה. זוהי תקופת הזהב השניה של הדגניים. תנו לדוחן ולזיף-נוצה להתייבש ולהזהיב. הניחו למיסקנתוסים לעמוד ביובשם ולהתנגד בהרמוניה, לאדמות המוריקות של תחילת הגשמים.
ועוד חבר דגני אחד, אחרון וחביב מכל- מאז שהגיע אל שמורת העין, הזריע את עצמו בצניעות בכל מקום והשתלב בהרמוניה מושלמת עם הסובב אותו, עד כי כמעט ולא מבחינים בו, כאילו היה אחד מן העשבים. אך זהו הדבק שמחבר את כל הגן למקשה אחת- מלעניאל דקיק (סטיפה). נכון, הוא אינו מתהדר כטווס זהוב מטבעו, אך השלוה שהוא מקרין בתנועתו האצילית, החיות שהוא מוסיף לגן והאוירה הזהובה שהוא יוצר, קנו לו את המקום הזה.
תוכלו להמשיך ולקרוא על דגני התרבות בכתבה "שעתם היפה - חלק א" שבשמורה.
.
.