תור הזהב
תור הזהב
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
לעיתים, בשעת בין ערביים שקטה, חולף בראשי עלה שאומר, שאולי בעצם, מתוך עשרה קבין של יופי שירדו לעולם, תשעה קבין, נטלו שעות אלה. שאולי בעצם, כל ההנאה מנפלאות הבריאה, טמונה ברגעים האלה- רגעי הזהב של הטבע- השזורים כאבני חן לאורך השנה כולה ומעטרים את ימינו בשלוה, בהתחדשות ובהפתעות.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
צמחים זהובי-עד
קיים הבדל מהותי, בין הצמחים אותם נפגוש כעת, לבין, כנראה, כל שאר הצמחים בעולם. הזכרנו ועוד נזכיר, צמחים רבים, המבקשים, ולו לעונה קצרה וחולפת, להיות זהובים. אך כאן, צומחים לפנינו צמחים, שנדמה לי לפעמים, שחוקי הטבע לא חלים עליהם כמו על אחרים. שהגדרות בוטניות, הן מהם והלאה. כיצד אפשר לומר שצורית אדולף היא ירוקת-עד? והאם דוקטורי הבוטניקה, יכולים לקבוע בוודאות כי כריך קומנס אכן נושם או שמא אינו בין החיים.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
כבר מרחוק, ניתן להבחין בנצנוצי האור למרגלות הגבעה. כשנתקרב, נראה שאלו בעצם מושבות של צורית אדולף (נוסבאומר- לשעבר) הנובעות כמעיינות זהובים מבין הסלעים. כמה יפות הן כאן בשמורה, נהנות מן השמש המלאה ומשחקות בתופסת צבעים עם הסביונים הכחלחל והשלהבתי. אילו רק יכולתי, הייתי רץ אל כל המשתלות, אוסף את אחיותיהן המוריקות מחיוורון הצל ומשחרר אותן לחופשי. סוקולנט נוסף "ממשפחת האשיים", הוא חלבלוב טירוקלי 'סטיקס און פייר'. הוא אמנם אינו זהוב-עד בהגדרה, אך להבות האש הפורצות ממנו בימות החורף הקרים, בהחלט מחממות את הלב.
משילובי הצבע האלה נמשיך ונהנה גם בהמשך הדרך, שם שיחי פרסקיה שיכנית 'ססגונית' עולים ומסתלסלים עם כסופי-עלים חסונים דוגמת ערער 'הבנלי קלאוד' והאיקליפטוסים קרוס ו'בייבי בלו'. את הפרסקיה, אפשר לגדל אף בהצללה חלקית ועדיין להנות מזיו פניה. מומלץ לא ליד מעבר בשל הקוצים שבחיקי עליה. את המראה משלימה שלולית חורף עונתית זהובה, שנובעת מחמציץ וולקני 'סנסט וולווט' שעלה על גדותיו.
צורית אדולף
צורית אדולף
©
ביום השבת האתר במנוחה
רועי קן-תור
עיצוב ובנית גינות
בס"ד
להגדלת התמונות לחצו עליהן
תבנית הצבע
מיקום: רעננה
גודל הגג: 130 מ"ר
תחילת עבודה: תשס"ט
2009
על אחד מגגות רעננה, עומדת גינה מיוחדת. מדוע מיוחדת מאחרות? איני יודע... ואולי זו חיבתם הגדולה של בעלי הבית לצמחים. כנראה שכן. יש גם משהו בצבעים שיוצר איזו תחושה שכזו. ואמנם, מלאכת בחירת הצמחים לגינה זו, היתה מעניינת ומאתגרת
מבנה הגינה
הגינה בנויה מאדניות גדולות מעץ אורן עבה, ממולאות בפרלייט ומקיפות את כל חומת הגג. יכולת ההתפתחות של הצמחים הגדלים במצע הפרלייט היא נפלאה והם יכולים להמשיך ולגדול בו במשך הרבה מאד שנים. במרכז הגג, עומדת פרגולה נאה, המצלה על רחבת הישיבה, בה שולחן וכסאות נוחים רבים עבור שלושת הדורות במשפחה, המבלים רבות בגג. ואף מטבח מצויד עומד לו על הגג. החדר הבנוי על הגג, משמש את בעלת הבית כחדר לעבודתה וממנו חלונות גדולים המקרבים את צמחי הגן הביתה. וגם כלב חביב בבית
צבע
תבנית הצבע מבוססת על תכלת, ארגמן וזהב. כלומר- תכלת על נגזרותיו הכסופות, ארגמן ביין מבורדו וזהב מנלן? עוד רגע. המשימה לא היתה פשוטה. ובמיוחד ברמת העצים. הרקע של הגינה בנוי מצבעי עלווה חזקים, היוצרים במהלך השנים, ציורי רקע נפלאים ומשתנים, לכל פינה ופינה ומתחברים ביחד לפי משקל וקצב בהעמדתם. הצמחים שנבחרו עבור כך מורכבים מעצים (קטנים), שיחים, ועשבוניים, השומרים על הגינה צבעונית, משך כל ימות השנה, גם בתקופות "יבשות", כשמחליפים את העונתיים
תכלת
עלוה: איקליפטוס 'בייבי בלו', ערער 'הבנלי קלאוד', ערער 'בלו קלאוד', זית אירופאי אפרפר, סביון כחלכל, אשולציה קליפורניה, דרדר מכסיף, אגבה רכה, לבן-עלה שיחני 'לבן', מאירית צוריתית
פריחה: פליציה שיחית 'מגוונת', לובליה שרועה זן תכלת, דורבנית ר"ש זני פסיפיק -שני האחרונים ממשתלת מלצר
ארגמן
עלוה: שזיף דובדבני (פיסרדי), חלבלוב דמוי קוטינוס, ביצן משונן 'רובי' ו'ליטל רובי', זיף-נוצה זיפנית ארגמני'
פריחה: פלרגון צרפתי 'בורדו', לע-ארי בינוני 'בורדו', קתרנתוס ורוד זקוף 'בורדו', ורד מזן קרייזלר
זהב
עלוה: פרסקיה שיחנית 'ססגוני', מלעניאל דקיק, צורית אדולף (נוסבאומר
פריחה: אשולציה קליפורניה, כובע נזיר 'אלסקה', ציניה צרת עלים 'צהוב
נדוניה שנשארה מהגינה שהיתה כאן לפני היתה עץ לימון ופיטנה לבנה, שבעלת הבית לא רצתה לוותר עליהם, על-כן מיקמתי אותם בשתי פינות הגג, כך שהעין המביטה אל כלל הגג, לא מצרפת את עלוותם הירוקה אל הציור הכללי. גם בבחירת הצמחים הפורחים השתמשתי בתבנית זו והשתדלתי להסתיר את העלווה הירוקה של חלק מן הצמחים מאחורי הצמחים בעלי העלוה הצבעונית. במקרה של ההמרוקליס למשל, מיקמתי אותם בגב האדניות כך שרק עמודי הפריחה מבצבצים מבעד לכיסוי הבורדו-תכלכל של הצמחים שלפניהם, בעוד שעליהם הירוקים נותרים נסתרים מאחור. וכך גם בוקעים נרות לע-הארי הבורדו מבעד למסך הערער התכלכל ופרחי השושן הצחור, מבצבצים מבעד לעלי החלבלוב דמוי קוטינוס. גם למיקום העצים היתה חשיבות ביצירת קו אחיד, המסתיר את הבנינינים השכנים ממזרח ומצפון, ומוביל את העין אל קו האופק המערבי הפתוח לשמיים
התפתחות הגן בשלבים תשס"ט - תשע"ו
יש לגלול את התמונות שמאלה בחץ
לפני ואחרי
יש לגלול את התמונות ימינה בחץ