top of page

גודל הגן: 1.5 דונם
תחילת עבודה: תשפ"א  2021

גן מוזיאון הלוחם היהודי במלחה"ע השניה  בלטרון

יצירת גינה כמוה כיצירת חיים.

זריעה וצמיחה. חיים.

מלחמה היא הרס וחורבן.

ובמיוחד, מלחמת-העולם השניה, שהתרגשה על-פני כל העולם והביאה אסון לאנושות בכלל וליהודים בפרט.

בבואי לעצב את גן המוזיאון, ביקשתי ליצור מראה דרמטי, שישקף את המציאות הזו וייתן למתבונן בגן, מעין הקדמה לצפוי לו בתוך המוזיאון.

הצבע הירוק מסמל חיים וצמיחה.

מלחמה אינה כזאת.

עשן שחור של מכונות מלחמה ושריפות, עולה אל שמיה האפורים. מתכות כסופות חותכות שלוליות של דם. הרבה דם. זאת מלחמת-עולם.

ואלו אם-כן צבעי הגן-אפור, אדום ושחור – המשוחים על-פני הגן בצורות ומרקמים היוצרים מתח וענין.

גן בלי ירוק. היתכן?

המוזיאון בעיצומה של הבניה ופתיחתו הרשמית נקבעה לאביב הקרוב.

עיצוב הגן

תכנון ועיצוב הגן החלו זמן קצר בלבד לפני שנת השמיטה. זמן קצר מדי עבור גן שכזה. אך התהליך המיוחד, לכד את מחשבותיי ללא מנוח משך ימים רבים ולא הרפה עד שהעיצוב היה שלם.

אמנם, בכל גינותיי אני עושה שימוש רב בצמחים בעלי עלווה צבעונית, כדי לשמר את תבנית הצבע של לאורך כל השנה. אולם בגן זה, השימוש בעלים הצבעוניים הוא אבסולוטי. הצבע הירוק המסמל בעיני חיים והתחדשות, פשוט לא מתאים כאן. לא רציתי "לקלקל את האווירה". על-כן, אף שישנם פרחים רבים שהיו יכולים להועיל לתבנית הצבע של הגן, הם נדחו בשל עלוותם הירוקה.

הבחירה בעלווה הצבעונית, ועוד רק בשלושה צבעים, הפכה את המגוון הבוטני למצומצם (יחסית לעיצובי גינות שאני בד"כ יוצר). אדום – אפור – שחור. זהו. אך תוך כדי היצירה גיליתי, שדווקא הגבלה זו, יוצרת משהו מיוחד. המינימליסטיות הזו, השימוש החוזר באותם הצמחים, בשילובים משתנים, יוצרים אווירה מאד מיוחדת עבור המטייל בין שבילי הגן. אין כאן מופעים בוטניים המושכים את העין בפתאומיות. אין התפרצויות רגשיות עבור הלב. יש כאן שקט. שקט ויזואלי. שקט של אחרי מלחמה.

המשחק בין הצבעים החוזרים על עצמם, בתצורות, גדלים ומרקמים משתנים הינה לב העיצוב. בחינת התגובות שנוצרות בין החומרים- הדו-שיח (תרתי משמע) שנוצר ביניהם- החיבור והניגודיות, הם אלו שיצרו את הגן.

צבעי הגן

ערוגות קנוואס ארוכות מקיפות את המוזיאון מכל צדיו וכל שנותר הוא לצבוע אותן. לאחר שהבנתי את מהות היחסים בין החומרים, ניגשתי למלאכת הציור. וכך, כשמברשות הצבע בידי, יצרתי משיכות ארוכות ורבות, שהתחברו לציור אחד. זהו אינו ציור דו-מימדי התולה על הקיר, אלא ציור חי ומשתנה, הבנוי על רבדים רבים של גובה, עומק, מרחב וצבע.

 

על-פי רוב, אנו חווים גינות במבט מגובה עינינו ומפסידים את התמונה הכללית מלמעלה. את עיצוב הגן הזה, ניתן לחוות אף מגג המוזיאון וכך לראות את משיכות המכחול לכל אורכן.

התמונות שלפניכם, הן תמונות ראשוניות שצולמו זמן לא רב לאחר השתילה. המוזיאון עדיין בבניה ולכן גדרות הבטיחות שסביב הגן וכבלי התאורה שטרם סודרו.

צמחי הגן

צמחיית הגן, כאמור, מבוססת על צמחים רב-שנתיים בעלי עלווה צבעונית- אפור-כסוף, שחור ואדום-בורדו. דבר המקנה לתבנית הצבע של הגן עמידות לאורך כל חודשי השנה. אין כאן עלווה ירוקה כלל. אף נושא הפריחה נלקח בחשבון, והשתדלתי (עד כמה שיכולתי) לבחור מבין הצמחים, את אלו הפורחים בלבן. צמח אחד בתכנית הוא יוצא דופן- מולנרגיה נימית- אמנם עלוותו ירוקה, אך הייתי זקוק לעשן לבן של קרבות. את עלוותו הדקיקה, הסתרתי בין צמחים אחרים, כך שרק תפרחותיו העשנות נראות מלמעלה.

בנית הגן התקיימה ממש ערב שנת השמיטה ומשימה לא פשוטה היתה למצוא את כל הצמחים בהם חפצתי לתכנית. רוב הצמחים הגיעו תודות לגלי מלצר, גל ישראלי- "שתילי הר", גל אריה- "בוטניקה", אמנון חכימי, יעקב דדוש- "ערערעים", עידית הוכברג ובתיה פרידלנדר. מעט מן הצמחים, יגיעו אל הגן רק לאחר השמיטה.

צמחים בעלי עלווה אדומה

להגדלת התמונות לחצו עליהן

צמחים בעלי עלווה אפורה

להגדלת התמונות לחצו עליהן

צמחים בעלי עלווה שחורה

תהליך הבניה

עמק אילון, אשר בשיפוליו ממוקמת לטרון, מבוסס על אדמת חוואר. פה ושם ימצאו "כיסי" אדמת טרה-רוסה ומעט רנדזינה, אך רובו חוואר. לא ממש אדמה אידיאלית לגינה. כדי ליצור תשתית בריאה לצמחים, נחפרו אזורי הערוגות לעומק של 60-120 ס"מ, ומולאו בתערובת שחציה אדמת טרה-רוסה וחציה קומפוסט בוצה.

להגדלת התמונות לחצו עליהן

תהליך הבניה ממעוף הציפור

יש לגלול ימינה. להגדלה לחצו

כל הפרויקט הזה לא היה מצליח, ללא עזרתם הנפלאה של אחי- עופר קן-תור ושל הגנן דן בן-עמי, שעבדו במסירות ובחריצות מסביב לשעון.

וכמובן, לחברי הנהלת המוזיאון והפרויקט, שנתנו לי יד חופשית לעצב ולצייר וגב חזק לעבור בשלום את כל המהמורות שהיו בדרך.

תודה לכולכם מקרב ליבי.

JWMWW2_LOGO_HEB.png
bottom of page