top of page

הפרחים של בריגדיר קיש
 An Englishman in the Desert

פרדריק הרמן קיש, נולד למשפחה יהודית בשנת 1888, במחוז דרג'ילינג שבהודו.

הוא שירת בצבא הבריטי במלחה"ע ה-1, נפצע וחזר מספר פעמים ואף צוין שלוש פעמים לשבח וזכה לעיטורים שונים מטעם הצבא הבריטי והצרפתי. במלחה"ע ה-2 היה קיש לקצין ההנדסה הראשי של הארמיה השמינית, שהוצבה בצפון-אפריקה.

בסוף שנת 1942, התקיימה המערכה החשובה ביותר במדבר המערבי – מערכת אל עלמיין, שהייתה לנקודת המפנה בלחימה בצפון אפריקה. במערכת אל עלמיין, פיקד קיש על למעלה משבעים יחידות הנדסה שונות והיה אחת מדמויות המפתח במערכה זו. המשימה – לפרוץ את המכשול הגרמני שהיה בעומק של כשמונה ק"מ, ונקרא "גני השטן". קיש היה המפקד מאחורי פיתוח השיטות לפריצת המכשול, אמון הלוחמים, ציודם והובלתם לביצוע משימתם.

בקרבות בתוניס, בקרבת העיר גבס, סייר בריגדיר קיש בחזית שהיתה זרועה שדות מוקשים. ביום ב' בניסן תש"ג (7.4.1943), עלה בואדי עקארית על שני מוקשים שהתפוצצו והרגוהו. בן 54 היה במותו. הוא הובא למנוחות בבית קברות צבאי בריטי בתוניסיה, סמוך למקום בו נפל. הוא השאיר אחריו אישה ושני בנים.

בדברי הספד שכתב עליו ד"ר חיים וייצמן נאמר: "מותו במשימה בשדות תוניסיה בשירות בריטניה עלה בקנה אחד עם העיקרון של חייו: שירות נאמן לבריטניה ולעניין היהודי". משה שרת כתב: "לבך האיתן פעם עם גאולת ישראל. על התרומה שהעלית בעבודות חייך למען המולדת ועל הקרבת עצמך למענה - ינו'ן שמך לעד".

לאחר המלחמה קמה אגודת ידידים להנצחת זכרו של קיש. בראשה עמדו אישים כגנרל אייזנהואר ופרופסור אלברט איינשטיין. נשיא הוועדה, פילדמרשל מונטגומרי כתב: "שום חייל אחר בצבא זה שלחם, לא שירת ביתר נאמנות וביתר אומץ לב ממנו. מותו היתה מכה קשה לכולנו".

 

הכתוב הוא מתוך מאמרו של אל"מ (מיל) ד"ר בני מיכלסון.

בתחילת 1943, היה קיש עם צבאות בעלות הברית, בפיקוד גנרל מונטגומרי בהתקדמותם לעבר תוניסיה. כ-235 ק"מ דרומית לטריפולי שבלוב, מצא את מחנה הריכוז ג'אדו Giado, בו ריכזו הגרמנים את יהודי לוב, במטרה להשמידם. זכה קיש להיות חלק מהשחרור הראשון של מחנה ריכוז במלחה"ע השניה, כשהוא חולק עם היהודים שניצלו את יהדותו שלו.

מתוך דף הלוחם של קיש באתר מוזיאון הלוחם היהודי במלחה"ע ה-2

ואם-כן, מה לבריגדיר אנגלי ולשמורת העין?

הביטו מבעד לעדשת המפקד -

וכך, בעת שהיה מטייל ב"גני השטן" שנשתלו ביד רומל האכזר,

היה חורש הוא את אדמת המדבר

מנכש עשבים שוטים שנזרעו על-ידי אויב זר,

מנקש לו פרחים לספרו המוזר.

ולפתע שני פרגים, הוסרה נצרתם.

ושלחו את זרעיהם באודם שפתם.

מתבונן בם.

ונרדם.

 

בימים אלו, בדיוק 80 שנה מעת ליקוט הצמחים, זכיתי לפגוש במחברות אלו ולתעד את הצמחים. חלק משמות הצמחים שונו מאז ותודה רבה לד"ר אורי פרגמן-ספיר על העזרה בזיהוי הצמחים.

הנה הם לפניכם.

אן אינגלישמן דה דזרט.

פרג השדות Papaver rhoeas

להגדלת התמונות לחצו עליהן

buc.jpg
bottom of page